Misleidende mededelingen van boekingssites

Het is een al te bekende mededeling op boekingssites: ‘Nog één kamer vrij’, ‘Laatste twee stoelen voor deze prijs’, of woorden van die strekking. Vaak blijft het dagenlang op de site staan, waardoor veel consumenten argwaan krijgen. Is het wellicht een verkooptruc om tot sneller boeken te verleiden?

Uit een groot onderzoek van de Europese Commissie (EC) en de Consumer Protection Cooperation (CPC), het Europese netwerk van consumenten­organisaties in de EU waarvan ook de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderdeel uitmaakt blijkt dat het inderdaad een verleidingstruc is. Zij begonnen in oktober 2016 met een gecoördineerde screening van 352 prijsvergelijkings- en reisboekings­-websites in de EU. De prijzen en sommige andere mededelingen op 235 (twee derde) van die sites bleken onbetrouwbaar te zijn.

Twee derde van de Europese sites voor het boeken van vluchten en accommodatie geeft onjuiste of zelfs misleidende informatie. Dit blijkt uit een EU-onderzoeks­rapport waarin 352 sites in alle 28 lidstaten tegen het licht zijn gehouden.

Bij de screening van de sites kwam een aantal ‘onregelmatigheden’ aan het licht, stelt de EC, vooral wat betreft de prijs en de manier waarop deze berekend en gepresenteerd wordt. ‘Hoewel het online boeken van hotels en vluchten steeds gebruikelijker wordt, ondervindt de consument meer en meer problemen bij het gebruik van online reisdiensten,’ aldus de EC, ‘en volgens de Europese consumentencentra staan de reisdiensten inmiddels bovenaan in de lijst van con­su­men­tenklachten.’

De CPC constateert onder meer dat ‘laat in het boekingsproces’ extra prijs­elementen worden toegevoegd ‘zonder dat duidelijk is waarom’. Ook bleken aangeboden diensten of producten in veel gevallen niet beschikbaar. De EC heeft de betrokken ondernemingen gevraagd hun praktijken in overeenstemming te brengen met de EU-consumentenwetgeving. De Nederlandse ACM heeft zich steeds een groot voorstander getoond van een gecoördineerde Europese aanpak van boekingssites om de concurrentie tussen de verschillende sites te vergroten. ‘Uit onder­zoek blijkt dat deze aanpak inder­daad leidt tot meer concurrentie en dus meer keuze voor consumenten,’ aldus de ACM.

Hotelboekingssites

Aanpak van sites kan wel degelijk succes opleveren. Booking.com en Expedia, de twee grootste aanbieders van hotelaccommodatie, versoepelden in 2014 hun voorwaarden voor de aangesloten hotels onder druk van enkele Europese consumentenautoriteiten. ‘Er is meer concurrentie en meer keuze voor consumenten op online hotel boekingssites,’ concludeert de ACM nu, na onderzoek in samenwerking met negen andere mededingings­autoriteiten in Europa en met de Europese Commissie.

Uit het Europese onderzoek is ook gebleken dat bijna 50 procent van de onderzochte hotels (in Nederland 40 procent) niet wist dat de voorwaarden van de hotelboekingssites versoepeld waren. Zij hebben dus de ruimte die zij hebben gekregen (nog) niet goed kunnen benutten.’

 

Bron: Het hele artikel lezen? Surf dan naar zakenreis.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.