De secretaresse HR en Recruitment via Social Media

Werk jij als secretaresse op een HR-afdeling? Dan ben je naast het plannen en organiseren van de opleidingen van je collega’s en het voorbereiden van de functionerings- en/of beoordelingsrondes, vaak ook bezig met het inplannen van sollicitatiegesprekken en het voorbereiden van assessments voor sollicitanten. Wellicht dat jij dan ook een rol speelt in het wervingsproces van nieuw personeel?

Steeds meer organisatie willen toe naar het (zelf) online werven van personeel. Aan jou als proactieve secretaresse van de afdeling HR de taak om je te onderscheiden. En dat kun je onder andere doen, door op de hoogte te zijn van de (on)mogelijkheden van recruitment via Sociale Media.

LinkedIn

LinkedIn is net als in voorgaande jaren het meest dominante Social Media netwerk dat wordt ingezet voor recruitment doeleinden. Aldus onderzoek van Mr. Work.

De laatste jaren komen er steeds meer nieuwe Social Mediakanalen bij, denk bijvoorbeeld eens aan Snapshat, Instagram, Facebook of WhatsApp.

Welke (on)mogelijkheden bieden deze Social Mediakanalen ons zoal?

Snapchat

Snapchat heeft de afgelopen jaren een erg sterke groei doorgemaakt. Helaas is adverteren via dit kanaal voor nu alleen mogelijk in Amerika, maar vanwege de sterke groei, zal deze functie snel naar Nederland komen.

Het doel van Snapchat is om beeldende content te delen. Dit materiaal wordt na een korte periode weer verwijderd, waardoor unieke promoties mogelijk worden. Ze hebben een mogelijkheid om meerdere beelden achter elkaar in een “Snapchat Verhaal” te plaatsen, waardoor er inspirerende (vacature) verhalen verteld kunnen worden. De drempel om te solliciteren zal hiermee aanzienlijk verlaagd worden.

Instagram

In Nederland zijn er nog niet veel organisaties serieus bezig met werving via Instagram, maar het is wel mogelijk bijvoorbeeld met “Instagram Stories”.

Instagram Stories is eigenlijk hetzelfde als bij de verhalen van Snapchat, maar dan wordt de content alleen verspreid onder de eigen volgers. Instagram wordt vaak gebruikt om favoriete merken te volgen, waardoor het een goed kanaal kan zijn voor het versterken van het Employer Brand.

Instagram is een relatief nieuw Social Mediakanaal binnen recruitment waar veel bedrijven nog wel hun weg in moeten vinden.

WhatsApp

Qua mogelijkheden kun je met WhatsApp een stuk minder dan andere Social Media, omdat het in principe een berichtendienst is. Maar met bijna 10 miljoen Nederlandse gebruikers is het wel het grootste netwerk van het moment. WhatsApp zou ook zeker gebruikt kunnen worden voor het recruitmentproces.

Dit zal dan zijn in combinatie met de automated messenger (Een soort chat/spraak(ro)bot). Deze messengers/bots werken met een “if this, then that” concept. Ze zorgen ervoor dat potentiële kandidaten snel antwoord krijgen op vragen, waardoor de drempel om te solliciteren ook lager zal zijn.

Facebook

Bezoekers van Facebook komen meestal niet bewust langs om een baan te vinden. Desalniettemin kan Facebook ook helpen bij het vinden van kandidaten. Met een bedrijfspagina creëer je de mogelijkheid om vacatures gratis te plaatsen. Vervolgens kan door middel van betaalde advertenties deze vacature gepromoot worden onder een specifieke doelgroep. Het blijft echter nog een beetje bij “zenden”. Hoewel ze bij Facebook wel bezig zijn met het verbeteren van diverse nieuwe functionaliteiten.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.